Tijdloze horloges, what’s in a name? Founder Kevin Perez bracht ARTUUR op de markt, een merk waarin hij zijn voorliefde voor verfijnd vintage combineert met een schappelijke prijs.
“De horloges van vandaag worden alsmaar groter en dikker, met meer knoppen en meer kleuren, ik miste een tijdloos model.”
Toen Kevin er tijdens de middelbare school de brui aan gaf, begon zijn carrière met koffiezetten, faxen rondbrengen en enveloppen toeplakken. Al groeide op die manier zijn interesse voor ‘de succesvolle mensen in deze wereld’. Wat succes voor hem dan betekent? “Eigenlijk is het simpel. Als je ’s morgens opstaat en aan de dingen werkt waar je graag aan werkt, dan ben je succesvol”, vindt hij.
“Iedereen, wat hun budget ook mag zijn, zou een mooie horloge moeten kunnen dragen.”
Kevins interesse in horloges stamt al uit zijn kindertijd. “Ik kreeg mijn eerste uurwerk tijdens mijn eerste communie, zo’n Casio met een rekenmachine. Met mijn plechtige communie kreeg ik een FlikFlak en dan nadien een Pop Swatch.” Op zijn dertiende ontdekte Kevin een horloge dat van zijn grootvader was geweest. “Dat is wellicht het minst waardevolle horloge uit mijn collectie in euro’s, maar emotioneel het meest waardevolle”, zegt hij. “Vintage horloges hebben een verhaal, ze hebben écht aan een pols gehangen, ze zijn op plekken geweest. Dat horloge van mijn grootvader heeft de Spaanse burgeroorlog gezien. Da’s toch fantastisch!”
Het was in de periode dat Kevin faxen ronddroeg dat hij langzaam maar zeker vintage horloges begon te verzamelen. “Mijn eerste kocht ik op een marktje in Brussel”, vertelt hij. Intussen bestaat zijn collectie uit horloges uit de jaren veertig, vijftig en zestig. “Ze zijn allesbehalve schreeuwerig én er zijn weinig dingen die 60 jaar later nog zó feilloos werken als een horloge.”
“We leven in zo’n snelle tijd, ik vond het frappant dat die elegantie, soberheid en schoonheid van horloges uit de vorige eeuw vandaag nog zo hip kunnen zijn.”
Toen Kevin een aantal jaar geleden op zoek was naar het perfecte vaderdagcadeau, botste hij op een gat in de markt. “Mijn vader wilde een mooi horloge, maar niks te duur. Ik ben beginnen zoeken, maar in de prijsklasse van €150 à €250 vond ik mijn zin niet. De horloges van vandaag worden alsmaar groter en dikker en met meer knoppen en kleuren, ik miste een tijdloos model”, vertelt hij. ‘Waarom maak je er zelf niet één’, zei zijn vrouw toen. “Het is door haar dat ik aan het tekenen sloeg.”
Na zelf wat te schetsen ging Kevin in zee met een ontwerpbureau. Het finetunen van ARTUUR duurde ongeveer een jaar. “Het is door met mensen te gaan spreken, me te informeren, gesprekken met de bank aan te gaan en stappen te nemen, dat ARTUUR vandaag op tafel ligt.
Als ik één ding zou mogen aanraden aan jonge mensen in de ondernemerswereld is het ‘informeer je en neem gewoon die eerste stap’.
Uit zijn samenwerking met het ontwerpbureau kwam onder meer de gepatenteerde gebogen wijzerplaat die ARTUUR zo typeert. Door het verfijnde ontwerp is ARTUUR een uitgepuurd horloge: elegant, sober, tijdloos en toch modieus. En het is ook een horloge waarmee je creatief kan zijn. Door de keuze uit allerhande verwisselbare bandjes blijft ARTUUR een betaalbaar horloge, dat je wél op allerhande gelegenheden kan dragen. “Ik wissel zelf ook graag af”, vertelt Kevin. “En door de verschillende bandjes kan ik mijn ARTUUR horloge zowel met een sportieve als met een zakelijke outfit combineren, net als voor een speciale gelegenheid.”